folkia.se

Folkia måste byta namn – förlorade mot Folksam

Folkia förlorade mål om varumärkesintrång mot Folksam

Folkia måste byta namn - förlorade mot Folksam

Svea hovrätt har meddelat dom i tvisten mellan snabblåneföretaget Folkia som erbjuder allmänheten snabblån i form av smslån, lån utan uc och lån med betalningsanmärkning samt och försäkringsbolaget Folksam som inte velat att deras varumärke ska förknippas med snabblån. Hovrätten går nu mot Folkias linje och förbjuder Folkia från att fortsätta använda varumärkena Folkia, Folklån, Folkgiro och Folkonomi för finansiella tjänster i Sverige.

Folkia förlorade stort i Svea Hovrätt och tvingas ge upp Folkia

I domen konstaterar hovrätten att Folkias varumärken är så lika det kända varumärket Folksam att allmänheten förknippar dem med Folksam. Enligt hovrätten finns det en allvarlig risk för att varumärket Folksam därigenom kopplas samman med snabblån. Eftersom snabblånebranschen är starkt ifrågasatt medför denna koppling i sin tur en allvarlig risk för att Folksams anseende skadas.

Folksam reagerade tydligen ganska tidigt på likheten mellan varumärkena i samband med att det norskägda snabblånbolaget Folkia etablerade sig på den svenska lånemarknaden under 2006. Folkia stämdes under hösten 2011 för varumärkesintrång i Stockholms tingsrätt.

Tingsrätten fann att det bara var varumärket Folklån som var för likt Folksams varumärke. Folkias användning av de andra varumärkena utgjorde enligt tingsrätten inte intrång. Folksam överklagade domen, bland annat då man ansåg att tingsrätten inte beaktat att Folksam är ett starkt varumärke och ”förtjänar ett skydd som ett starkt varumärke”. Efter att tingsrätten endast gett Folksam rätt i vissa delar av målet, överklagades domen till hovrätten. Svea hovrätt meddelande en dom som går på Folksams linje.

Hovrätten tvingar Folkia att byta namn

Svea hovrätt går helt på Folksams linje och förbjuder Folkia, vid vite om 500 000 kronor, att fortsätta använda kännetecknen FOLKIA, FOLKLÅN, FOLKGIRO och FOLKONOMI för finansiella tjänster i Sverige, oavsett grafisk utformning. Även Folksams yrkanden om hävning bifalles.

Svea hovrätt konstaterar i domen att Folkias kännetecken är så lika det kända och unika varu- och näringskännetecknet FOLKSAM att allmänheten förknippar dem med FOLKSAM.

Till grund för sin bedömning beaktar hovrätten även den marknadsundersökning som Folksam låtit genomföra, som bland annat visar att hälften av den vuxna svenska allmänheten kommer att tänka på försäkringar eller försäkringsbolag när de hör ordet Folkia.

Mot bakgrund av likheterna mellan kännetecknen finns det enligt hovrätten en allvarlig risk för att FOLKSAM kopplas samman med snabblån, vilket skadar kännetecknet FOLKSAM:s särskiljningsförmåga. Eftersom snabblånebranschen är en så starkt kritiserad bransch, medför denna koppling dessutom en allvarlig risk för att FOLKSAM:s anseende skadas.

Vad ska Folkia byta namn till?

Folkia har till den 6 maj 2014 på sig att överklaga hovrättens dom. Folksam företräds i tvisten av advokaterna Karin Nordborg och Jenny Nilsson på Danowsky & Partners. Givetvis så kommer att följa detta och rapportera om det nya namn som Folkia väljer ifall hovrättens dom står fast.

 

You may also like...

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.