Företagsinteckning

Företagsinteckning

Företagsinteckning

När man driver ett företag är det många olika termer som kan dyka upp och som är relevanta då man driver ett företag. När man ska ta lån för företagets räkning kan det exempelvis dyka upp ord som företagsinteckning. Här nedan kommer vi att förklara vad företagsinteckning är för något.

Vad är företagsinteckning? En företagsinteckning används i lånesammanhang. Syftet med företagsinteckningen är att det fungerar som en översikt över företagets egendomar och dessa kan ställas som säkerhet i ett banklån då företaget behöver ta ett företagslån. Företagsinteckning definition är alltså ett företag som vill låna pengar av en långivare, oftast en bank, och använder sig av företagsinteckningen som säkerhet för sitt lån. På detta vis kan man visa för långivaren att man kommer betala tillbaka lånet. Gör man inte det har långivaren rätt att ta ens egendomar och göra vad som krävs för att få sina pengar tillbaka. Det fungerar på samma sätt som bolån fungerar för privatpersoner, där man använder sin fastighet som säkerhet.

Företagsinteckning vad är det är rätt och slätt den säkerhet som man kan erbjuda banken i samband med ett lån. Det kan vara fråga om ett vanligt banklån eller en checkräkningskredit.

Många har hört talas om de två termerna företagsinteckning och företagshypotek förut. Det är två termer som ofta används i samband med företag och belåning och ställd säkerhet. Anledningen till detta är att företagsinteckningen och företagshypotek betyder samma sak. Företagsinteckningen är det gamla uttrycket. Det används fortfarande och det finns fortfarande kvar som etablerat uttryck, då inteckningen i näringsverksamheten kallas företagsinteckningen.

Bokföra företagsinteckning

Hur går man tillväga om man är intresserad av att bokföra företagsinteckningen? Många har frågat sig hur det fungerar att bokföra företagsinteckningen, tillsammans med alla andra uppgifter som bör bokföras. Sanningen är den att företagsinteckningen inte behöver bokföras.

Däremot ska den hamna i årsredovisningen under ställda panter. Därtill ska de utgifter, som tillkommer i samband med att man skaffar sig företagsinteckningen, bokföras under ”övriga finansiella kostnader” eller något annat lämpligt konto.

Företagsinteckning kostnad

Att teckna en företagsinteckning kostar pengar. Vad företagsinteckning pris ligger på och en kostnad företagsinteckning kan vara bra att veta innan man försöker få igenom den. Trots att det är värt det kan summorna komma upp i påtagliga mängder så det är bäst man är beredd.

Företagsinteckning avgift består av flera olika sorters kostnader. Däribland finns det avgifter som aviavgift, anslutningsavgift, återsändande av skuldebrev, gravationstest och så vidare. Det kan snabbt stiga upp i ganska höga summor.

företagsinteckning skatt behöver man också betala en del. Det som man betalar kallas företagsinteckning stämpelskatt. På företagsinteckningarna ligger stämpelskatten på tio kronor för varje fullt tusental kronor, alltså en procent, av beloppet som man vill inteckna.

Säg exempelvis att man ser till att ansöka om företagsinteckningen på 500 000 kronor. Då landar stämpelskatten på 5000 kronor (10 kronor x 500).

Gravationstest

Ett gravationstest är inte så komplicerad som det kan låta som. Gravationstest är helt enkelt bara ett bevis som man har på en viss fastighet eller tomt. Även andra punkter som registerbeteckning, taxeringsuppgifter, areal, lagfart och servitut följer med huset och är giltiga.

Ett gravationstest är utfärdat på ett visst datum, och efter att det är utfärdat har man inte kunnat uppdatera det igen. Därmed är det sämre ju äldre gravationstest man har, då det inte går att se eventuella förändringar som är gjorda, varken på huset eller tomten.

Företagsinteckningen

Företagsinteckning register

Som företag med en eller flera företagsinteckningar ska man även se till att man registreras i en av Inskrivningsmyndigheternas register. Det finns nämligen två företagsinteckningsregistret för företagsinteckningar hos Inskrivningsmyndigheten.

Det ena registret ser till att reglera och ha koll på uppgifter om alla företagsinteckningar som gäller näringsidkare. Det andra registret avhandlar uppgifter om elektroniska företagsinteckningsbrev. Företagsinteckning registreras hos Bolagsverket som är den myndighet som sköter ruljansen.

Då man får företagsinteckningen beviljad blir beslutet inskrivet i företagsinteckningsregistret och därefter får man även ett bevis på beslutet. Det kallas för företagsinteckningsbrev. De uppgifter som finns att tillgå i företagsinteckningsregistret är alla offentliga.

Företagsinteckning registrering och företagsinteckning ansökan är väldigt lätt. Man ser till att få tag i en blankett som man skriver under för hand och lämnar in med en underskrift från någon som en behörig företrädare för näringsidkaren. Detta kan exempelvis vara firmatecknaren. När ens ansökan är godkänd får man ett företagsinteckningsbrev utfärdat till en.

Företagsinteckning pantsättning

Man kan också beskriva företagsinteckningen som en pantsättning, då man erbjuder sina lösa egendomar för att få låna pengar. Man pantsätter företagsinteckningsbrevet som fungerar som säkerhet för långivaren. Detta gör företagsinteckning pantbrev.

Något som är vanligt förekommande är att panten har ett högre belåningsvärde än den skuld som den står som säkerhet för. Efter att lånet har tagits kan låntagaren ha sett till att betala tillbaka på skulden under många år. Ett överhypotek, eller ägarhypotek som det också kallas, tillkommer och överskottet kan inte lämnas tillbaka till låntagaren. Istället tar man till andrahandspantsättning, något som är väldigt vanligt, och fungerar som säkerhet för ett andra lån. Det finns dock en slags turordning och den som senast gör affärer med en får även den sämsta platsen. Det betyder att man har lägst prioritet och den som kommer få sina pengar sist.

Företagsinteckning och fusion

Ibland kan två eller flera företag välja att gå samman, av olika anledningar. Detta kallas en fusion och har en stor effekt på företagen. Det innebär också att man kan behöva se över företagsinteckningen vid fusion. Har ett eller fler av de sammanslagna företagen företagsinteckningar måste man reglera. De inbördes förmånsrätterna måste se till att regleras vid sammanslagning av företag. Det går inte att göra fusionen, sammanslagningen, komplett innan regleringen i fråga har gjorts. Detta görs lättast genom att skicka in ett formulär till Patent- & Registreringsstyrelsen.

Företagsinteckning döda

Det kan låta något makabert, men inom den ekonomiska marknaden finns det ett par märkliga uttryck. Ett av dessa är att man säger att man dödar företagsinteckningen. Dödandet av en företagsinteckning innebär att man ser till att göra sig av med det fysiska brevet. Själva företagsinteckningen existerar inte längre.

Om en företagsinteckning innehavare har tappat bort sitt brev, eller att det har blivit förstört eller kommit bort sig, så kan man fortfarande se till att döda brevet. Detta gäller dock enbart den fysiska versionen. Det fysiska brevet förstörs men det elektroniska står kvar. Man kan alltså ansöka om att få ett nytt brev.